Onderstaand artikel verscheen in de klasse van mei 2013.
Klasse is een maandblad voor
leerkrachten in Belgiƫ.
‘Na onderzoek heeft men besloten dat de wiskundeknobbel ( = talent voor wiskunde ) niet bestaat’
Je kan dit nu eenvoudig doortrekken naar andere
talenten, die dus niet bestaan. Want waarom zou de talenknobbel of de
wetenschapsknobbel wel bestaan als de wiskundeknobbel niet bestaat?
Wat zorgt er dan wel voor dat je slaagt?
De intrinsieke motivatie
en de leermethode van de leerling.
Wat is intrinsieke motivatie, wat is
extrinsieke motivatie?
Extrinsieke motivatie is de motivatie die ontstaat vanuit een bron buiten de
persoon, bijvoorbeeld het vooruitzicht op een beloning of een straf bij een
bepaalde handeling.
Bij intrinsieke motivatie komt de motivatie vanuit de persoon zelf. Deze handelt niet om een beloning te bemachtigen of een straf te ontkomen, maar vanwege de waarde van de activiteit voor de persoon zelf of voor het behalen van een doel in de toekomst.
Met andere woorden: bij intrinsieke motivatie werk je voor de kennis en de vaardigheid zelf, bij extrinsieke motivatie werk je voor de beloning.
Bij intrinsieke motivatie komt de motivatie vanuit de persoon zelf. Deze handelt niet om een beloning te bemachtigen of een straf te ontkomen, maar vanwege de waarde van de activiteit voor de persoon zelf of voor het behalen van een doel in de toekomst.
Met andere woorden: bij intrinsieke motivatie werk je voor de kennis en de vaardigheid zelf, bij extrinsieke motivatie werk je voor de beloning.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten