Pagina's

zondag 18 mei 2014

Michael Jordan

Michael Jordan werd geboren op 17 februari 1963 in Brooklyn – New York. Hij wordt beschouwd als een van de beste basketballers ooit, en domineerde de sport vanaf het midden van de jaren 80 tot laat in de jaren 90. Hij leidde de Chicago Bulls naar zes nationale kampioenschappen, en kreeg vijf keer de prijs van ‘Meest Waardevolle Speler’ van de National Basketball Association (NBA).

Michael Jordan wordt door velen aanzien als een natuurtalent waarbij basket 'vanzelf' ging.

Toen Jordan voor het eerst try-out deed voor het basketbal team van zijn middelbare school, haalde hij het niet. De redenen voor de afwijzing waren dat hij niet lang (1.80 m) genoeg was en dat hij te ‘raw’ (onervaren) zou zijn.

Dus toch geen natuurtalent?

Na deze afwijzing ging Jordan oefenen en hard werken om zijn vaardigheden te ontwikkelen. En dit werd beloond, want het jaar daarop had hij geen probleem om in het team te komen.

Dus succes na oefenen. Maar misschien kon Michael vanaf dan op zijn talent beroep doen?

Tot het einde van zijn carrière was Michael bekend als iemand die als eerste in de sporthal te vinden was en als laatste vertrok. Jordan werd door deze aanhoudende inzet kampioen basket, maar was van begin af aan kampioen voor inzet en trainen.

Besluit: Michael was geen natuurtalent, Michael had geen speciale gaven.  Michael was een zeer gedreven basketbalspeler die zich harder inzette dan elke andere basketbalspeler.

In een video vertelt Michael hoe hij heeft moeten knokken om zo goed in basket te worden, maar vraagt zich af of iedereen dit wil weten.

"Maybe it's my fault. Maybe I led you to believe it was easy, when it wasn't. Maybe I made you think my highlights started at the free throw line, and not at the gym. Maybe I made you think that every shot I took was a game winner. That my game was built on flash (betekenis: in een flits, zonder moeite, in een vingerknip), and not fire (betekenis: vuur, passie, inzet, motivatie). Maybe it's my fault that you didn't see that failure gave me strength, that my pain was my motivation. Maybe I led you to believe that basketball was a God given gift, and not something I worked for every single day of my life. Maybe I destroyed the game. Or maybe you're just making excuses."

vrije vertaling:
Misschien is het mijn fout. Misschien liet ik je geloven dat het gemakkelijk was, terwijl dit niet zo was. Misschien liet ik je geloven dat mijn succes begon op het terrein, en niet in de sporthal. Misschien liet ik je geloven dat elke worp een succes was. Dat ik zonder moeite speelde, me niet hoefde in te zetten. Misschien is het mijn fout dat je niet merkte dat ik me extra inzette als ik faalde, dat pijn me motiveerde om door te zetten. Misschien liet ik je geloven dat God mij het baskettalent gaf, terwijl ik er elke dag van mijn leven voor werkte. Misschien speelde ik dat spel niet eerlijk. Maar mogelijk zoek jij naar foute redenen voor je eigen falen.
 


Michael Jordan was geen natuurtalent. Regelmatig faalde Michael, maar dat wordt door de meesten 'vergeten'.  Maar door falen leer je bij, en dat weet Michael zeer goed. 

"I've missed more than 9,000 shots in my career. I've lost almost 300 games. 26 times I've been trusted to take the game winning shot, and missed. I failed over and over and over again in my life. And that is why I succeed."


Micheal daagt iedereen uit te werken tot je komt waar je kan komen.
Want dat is het talent van iedereen: de mogelijkheid om te leren, om na intens oefenen goed te worden in iets, om nieuwe uitdagingen aan te kunnen, om beter, slimmer, handiger, grootser te worden. Maar durf je dit?

"Look me in the eyes. It's okay if you're scared, so am I. But we're scared for different reasons. I'm scared of what I won't become, and you're scared of what I could become. Look at me. I won't let myself end where I started. I won't let myself finish where I began. I know what is within me, even if you can't see it yet. Look me in the eyes. I have something more important than courage. I have patience. I will become what I know I am."

Vrije vertaling:
Kijk mij aan. Ben je bang? Ik ben ook bang. Maar we zijn bang om een verschillende reden: ik ben bang om niet te bereiken wat ik wil bereiken, jij bent bang om wat ik zal bereiken. Ik eindig niet waar ik begon. Ik weet dat ik mogelijkheden in me heb. Ik bezit iets belangrijker dan moed, ik heb geduld, ik zet door. Ik zal worden wat ik kan worden.





Ben je toevallig op deze pagina terecht gekomen en wil je meer weten? Dan kom je door op deze link te klikken op de startpagina van deze blog.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten