Pagina's

Groeimindset.



                                            De groeimindset.


Wanneer heb je een groeimindset?
Mensen met een groeimindset weten - soms bewust - dat de intelligentie van iedereen verandert. Ze weten dat studeren je slimmer maakt. Ze weten dat oefenen je vaardigheden verbeteren
Iemand met deze mindset gaat er vanuit dat basiskwaliteiten ontwikkelen door studie en oefening. Intelligentie is te ontwikkelen. Dit zorgt ervoor dat men graag wil (bij)leren en nieuwe uitdagingen wil aangaan.

Gevolg van een groeimindset.
Kan iedereen met een groeimindset dan een 'Einstein' worden? Nee, want mensen zijn verschillend als het gaat om verwerkingscapaciteit, interesse en temperament, maar iedereen is in staat om te veranderen door te leren en ervaringen op te doen.

De ware potentie van de mens is bij de geboorte onbekend, men kan niet voorspellen wat men kan bereiken door te werken en te oefenen. Het geloof dat kwaliteiten ontwikkeld kunnen worden is een stimulans tot leren.

Iemand met een groeimindset is blij met uitdagingen en geeft niet op bij tegenslag. De stimulans om zich volledig in te zetten en vol te houden, stelt mensen in staat zich door de moeilijkste perioden van hun leven heen te slaan. 
Iemand met een op groei gerichte mindset leert van kritiek en laat zich inspireren door het succes van anderen. Het resultaat van deze mindset is dat je een steeds hoger niveau bereikt.

Dit meisje heeft een groeimindset (terwijl deze jongen een statische mindset heeft).
 
Hoe herken je een groeimindset?
Studeren vinden deze leerlingen zinvol, want ze weten dat dit hun vermogen doet groeien.
Nieuwe uitdagingen grijpen ze aan om te leren, te groeien. 
Deze leerlingen panikeren niet bij falen. Falen en mislukken verklaren ze door een tekort aan oefenen of studie. Als ze falen beseffen ze dat ze op een foute wijze redeneerden en werkten. Ze besluiten dat ze anders of meer moeten studeren om het probleem op te lossen. 
Ze maken meestal een goede inschatting over hoe ze leerstof verwerkt hebben en weten na de toets of ze deze goed hebben opgelost.


Houding naar bijles.
Leerlingen met een groeimindset nemen de kansen voor extra begeleiding met beide handen aan. Zelfs indien dit niet noodzakelijk is, volgen ze vrijblijvend aangeboden bijwerklessen. Ze zetten zich in om taken zo goed mogelijk af te werken.
  •  Ze komen naar de bijles.
  •  Ze maken huistaken of extra oefeningen.

Houding naar inzet.
Leerlingen met de groeimindset weten dat hard werken een positieve weerslag heeft op hun vermogen. 
Ze weten dat je problemen, die je nu niet kan oplossen, binnen afzienbare tijd wel oplosbaar voor hen zullen zijn, als je je er maar hard genoeg in vastbijt en aan werkt.
Ze pakken moeilijkheden en problemen aan en zoeken naar oplossingen.
Dit is de juiste overtuiging omdat iets leren, niet alleen op school maar ook in het leven, steunt op gedurende een lange tijd de nodige inspanning leveren.




Reactie op tegenslag, falen.
Leerlingen met een groeimindset besluiten bij een tegenslag dat ze het fout hebben aangepakt. Ze starten opnieuw. Ze vinden falen niet erg want beseffen dat falen bij groei hoort. Ze weten dat je uit falen zeer veel kunt leren en grijpen dit aan als leermoment. Ze weten dat je nieuwe kennis niet onmiddellijk beheerst.
Falen is een stimulans om weer aan de slag te gaan om succesvol te zijn in de toekomst.
De overtuiging dat intelligentie veranderlijk is
  •  stimuleert de motivatie van leerlingen om te leren
  •   maakt hen vragende partij voor inspanning
  •  zorgt ervoor dat ze na een tegenslag zich extra inzetten 
Een test is een momentweergave. Dezelfde soort test zal de tweede keer andere resultaten opleveren indien de leerstof/vaardigheid die nog niet verwerkt was verwerkt/ingeoefend wordt.


Videofragment van de inzet en een groeireactie van een een jonge sporter na een nederlaag.



Videofragment verschillende reactie van 2 sporters op falen, één met een statische mindset, één met een groeimindset.

 

 
Hoe ontstaat de groeimindset?
Iedereen heeft bij de geboorte een groeimindset: bij het leren lopen, spreken, fietsen en dergelijke merk je duidelijk de groeimindset op. Een groeimindset ontstaat niet, een groeimindset heb je. 
De reactie van de omgeving op de ontwikeling van het kind bepaalt of de groeimindset behouden blijft.

Hoe kan je motiveren, complimenteren om de groeimindset te behouden?
Door met complimenten te verwijzen naar het leer- en verwerkingsproces bevestig je de  groeimogelijkheden en het nut van inzet. 
Complimenten over eigenschappen (zie statische mindset) hebben onbedoelde nadelige effecten. Deze nadelige effecten treden niet op bij complimenten over het leerproces.
  • het kind ondersteunen en loven bij inzet
  • bij succes bevestigen en aantonen dat dit succes behaald is door inzet
  • verworven kennis of verworven vaardigheden linken aan inzet die het kind deed
Hoe geef je complimenten over het leerproces?
  • Complimenteer wat hij deed om een goed resultaat te bereiken, niet de mens op zich (= statisch). 
  • Complimenteer zo specifiek mogelijk. 
  • Vermijd onwaarachtige complimenten, wees realistisch. 
  • Vermijd complimenten die concurrentie in de hand werken maar vergelijk het kind met zichzelf voor het die studie-inspanning deed.
  • Complimenteer ontwikkeling, inzet, het groeiproces, het studiegedrag
  • Benadruk dat de nieuw verworven vaardigheden en kennis aangeleerd is.
  • Geef het kind geen label.
  • Bevestig bij falen dat fouten en tegenslagen samengaan met leren.
  • Gebruik een toekomstcomponent.
Tips
  1. Complimenteer over wat belangrijk is voor de ander. Probeer het compliment te koppelen aan een doel van de ander en te betrekken op gedrag waarvan je vermoedt dat het te maken heeft met vooruitgang in de richting van het doel.
  2. Gebruik het complimenten-ABC.
    Accuraat: verwijs naar iets dat echt gebeurd is en dat de gecomplimenteerde zelf heeft gedaan.
    Believable: niet overdrijven maar realistisch beschrijven van er gebeurd is.
    Constuctive: verwijs naar wat de persoon wil bereiken en stimuleer de ander om nog stappen vooruit te zetten.
  3. Complimenteer vragend. Naast direct te complimenteren kun je ook indirect complimenteren. Indirect complimenteren houdt in dat je de ander via een vraag uitnodigt om zelf te beschrijven wat er goed was aan wat hij of zij heeft gedaan. Een voorbeeld van een indirect compliment is: “Hoe heb je het voor elkaar gekregen om dat zo snel af te hebben?”
    Het is ook mogelijk om het perspectief van anderen te benutten bij indirect complimenteren. Een voorbeeld hiervan is: “Wat waarderen je ouders in hoe jij werkt?”
    Een voordeel van vragen complimenteren is dat je de ander activeert. De kans is kleiner dat de ander zich geneert voor het compliment en het wegwuift. In plaats daarvan daag je de ander uit en zet je hem of haar tot denken : “ja, hoe heb ik dat precies bereikt?”.
Voorbeelden van een compliment over het proces.
  • Wat kan jij goed ……, je hebt zeker veel geoefend?
  • Wat goed dat je hebt doorgezet na die tegenslag.
  • Als je op deze manier je best blijft doen, dan word je elke dag beter.
  • Ik merk dat je echt vooruitgaat, je doet het elke dag beter.
  •  Erg knap dat je die uitdaging bent aangegaan.
  • Wat een mooie worp deed je daar. Hoe heb je geleerd om met zoveel effect te werpen.
  • Wat een mooie manier van uitwerken voor dit probleem, je hebt goed over de leerstof nagedacht.
  •  Al je harde werken wordt beloond met een A attest, opname in de ploeg ….
  • Wat een inzet toonde je.
Voorbeelden van uitspraken die een groeimindset stimuleren
  •  Als je uitdagingen aangaat is het maken van fouten onvermijdelijk.
  • Bedankt voor je idee. Ik ga erover nadenken en probeer er iets mee te doen.
  • Dat was een moeilijke opdracht. Ik vind het erg knap hoe je je geconcentreerd hebt en de klus afgemaakt hebt.
  • Dit is inderdaad een moeilijk onderwerp. Maar dat is een van de dingen die het leuk maakt.
  •  Fouten maken en er van leren is heel belangrijk.
  • Heb je er iets van geleerd?
  • Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?
  •  Hoe heb je dit aangepakt?
  • Iedereen kan altijd leren.
  •  Is er iets dat je niet begrijpt in deze taak? Wil je dat we het samen even overlopen?
  • Van feedback kun je leren.
  • Van succes van anderen kun je vaak iets leren.
  • Vond je het leuk om dit te doen?
  • Waar ben je op het moment mee bezig?
  • Waar wil je je de komende tijd op richten?
  • Wat begrijp je al wel en wat begrijp je nog niet?
  •  Wat heb je geleerd?
  • Wat kun je de volgende keer beter doen?
  •  We vinden het belangrijk om elkaar te helpen leren en groeien.
  • Zou je me wat feedback kunnen geven op hoe ik dit aangepakt heb?
Dit soort motivatie heeft volgende kenmerken:
  • Benadrukken de verandering.
  • Benadrukken dat je kan bijleren.
  • Maken een vergelijking met een vroegere toestand.
  • Gaan over het gedrag, de inzet, het verwerkingsproces.
  • Zijn specifiek.
  • Geven het kind geen label.
  • Benadrukken dat fouten maken leerstappen zijn.
  • Geven aan dat het kind verder kan groeien.

Onderzoek toont aan dat deze veronderstelling klopt.
Bij een groep kinderen werd een IQ test afgenomen. Daarna loofde men de kinderen op twee verschillende manieren.
  • De kinderen van de eerste groep werden geloofd om hun intelligentie, door hen te vertellen "Wow, dat is echt een goede score. Je moet slim zijn." 
  • De kinderen in een andere groep werden geloofd voor hun inzet: "Wow, dat is echt een goede score, je moet keihard gewerkt hebben."
Na de lovende woorden kregen de kinderen de keuze uit twee nieuwe taken: een eenvoudige taak die ze zeker konden oplossen of een uitdagende taak waarvan ze zouden kunnen leren. Beide taken werden duidelijk aan de kinderen omschreven.

  • De kinderen die geprezen werden voor hun inzet kozen de taak waarmee ze konden leren. Ze behielden hun vertrouwen en hun motivatie en kozen voor een uitdaging. Hun prestaties verbeterden waardoor ze aan het eind van het onderzoek aanzienlijk beter presteerden dan de voor hun intelligentie geprezen kinderen.
  • De kinderen die geprezen werden voor hun intelligentie kozen voor de eenvoudige taak. Ze vreesden de uitdagende taak  omdat ze bij falen niet meer intelligent zouden zijn. 
Een groeimindset gaat samen met een gerichtheid op leerdoelen, plezier in het werk, het aangaan van uitdagingen, open staan voor feedback, extra inspanning leveren voor moeilijke taken, volhouden en herstellen na tegenslag, het zoeken van samenwerking en bereid zijn om te investeren in de eigen ontwikkeling en in die van anderen

Overzicht groeimindset
De overtuiging van deze leerling
Capaciteiten worden gezien als te ontwikkelen door inspanning en effectieve leerstrategieën
Wat wil de leerling bereiken?
De intelligentie vergroten door studie en oefenen
Uitdagingen
Worden omarmd omdat ze leerzaam kunnen zijn en kunnen leiden tot groei
Reactie op tegenslag of falen
Wordt gezien als indicatie van de noodzaak tot meer inspanning en/of een andere strategie
Hoe wordt inspanning gezien?
Wordt gezien als normaal en de noodzakelijke weg naar groei
Kenmerken reactie na tegenslag of falen
Meer inspanning
Reactie op kritiek
Onderzoekend en geïnteresseerd, gretig om te leren en ontvankelijk voor feedback over fouten
Succes van anderen
Wordt gezien als inspirerend omdat hier lessen uit kunnen worden getrokken voor het eigen leren
Effect op eigen ontwikkeling
Potentieel wordt benut wat gezien wordt als bevestiging van de eigen groeimindset
Effect op anderen
Kan uitnodigen tot samenwerking, tot uitwisselen van feedback en tips en de groei van anderen ondersteunen

Een groeimindset houdt zichzelf in stand.


Is een groeimindset voldoende om leerlingen aan het werk te krijgen en succes te laten hebben in de school?
Neen, er zijn nog andere factoren die de jongere laten slagen of falen.
  • Discipline, doen wat je moet doen om je doel te bereiken ook als er veel leukere dingen zijn, is zeer belangrijk en wordt ook op deze blog besproken.
  • Veel jongeren studeren op een wijze die niet efficiënt is. Niemand kent 'vanzelf' de juiste wijze van studeren. Er bestaat ook geen 'juiste wijze van studeren die voor iedereen werkt'. Studietips en de workshops 'leren leren' zijn goede wegwijzers, maar iedereen moet zijn eigen wijze van studeren ontwikkelen.
Maar aandacht voor de mindset is de eerste stap die gezet moet worden, want zonder een groeimindset is het (bijna) onmogelijk een jongere gemotiveerd te laten werken voor de school.


Ben je toevallig op deze pagina terecht gekomen? Dan kom je door op deze link te klikken op de startpagina van deze blog.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten