Hoe bepaal je de mindset van iemand?
Bepaalde uitspraken en acties van leerlingen verwijzen naar de mindset.
Door te luisteren naar wat de jongere zegt en doet, krijg je al een beeld van zijn mindset.
Uitspraken/handelingen die verwijzen naar een statische mindset.
- Ik zal morgenvroeg op de bus/op de speelplaats wel studeren.
- Ik schrijf dit laboverslag wel over van …
- Ik ga niet naar de bijles.
- Tijdens de vakantie/ woensdagmiddag/weekend studeer ik niet!
- Ik kan niet studeren want ik heb training/dansles/jeugdbeweging
- Ik heb het nu drie keer gelezen en het gaat nog niet, ik stop.
- Hoe meer ik studeer, hoe minder ik ervan snap.
- Die leerstof versta ik toch, dat is toch gemakkelijk (ik studeer dus niet, maar faal daarna op de toets).
- Ja, ik begrijp het al (na een zeer korte uitleg waarna je merkt dat het nog niet begrepen was).
- Na 2 oefeningen stoppen, terwijl er nog 2 bladen met niet gemaakte oefeningen zijn.
- Ik zal deze oefeningen wel maken bij herhaling voor de examens.
- Als ik dit eens lees zal ik het wel kunnen
- Ik kon dit niet omdat de leerkracht dit niet goed uitlegde.
- We hadden wel drie toetsen op dezelfde dag en dat kan ik niet.
- Ik kan dit toch nooit.
- Ik kan geen chemie/fysica/wiskunde.
- Ik kan geen 2 vakken in elkaar laten lopen (wiskunde toegepast in chemie / fysica in chemie betrekken of chemie in biologie betrekken).
- Ik heb nog nooit …. gesnapt.
- Die strever moet aan mij niets vragen hoor.
- Haha, nu heeft hij eens minder dan ik.
- Ja, jij haalt wel betere punten, maar je hebt geen vrienden, je ziet er dom uit, je hebt stom haar.
- We stoppen die strever zijn boekentas eens weg.
Meestal heeft iemand beide mindsets.
Zo kan een jongere er perfect van overtuigd zijn dat hij door te oefenen een beter voetballer wordt en tegelijk verklaren dat Frans totaal niets voor hem is en dat hij dat nooit zal kunnen.
De wijze waarop hij in het verleden op beide vlakken gestimuleerd werd, heeft dit als gevolg.
De mindset wordt dus bepaald in functie van een onderwerp/doel/domein.
Voorbeeld van een vragenlijst waarmee de mindset ten opzichte van de school bepaald kan worden.
Als
ik voor een proefwerk een zware onvoldoende heb gehaald, ga
ik voor het volgende proefwerk niet zo veel meer doen. Wijst op STATISCH
| |||||||
Past
niet bij mij
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
Past
wel bij mij
|
Ik
ben geboren met een bepaalde hoeveelheid intelligentie en kan er weinig aan
doen om die te veranderen. STATISCH
| |||||||
Past
niet bij mij
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
Past
wel bij mij
|
Ik
vind het fijn als ik iets voor elkaar krijg wat me eerder niet lukte. GROEI
| |||||||
Past
niet bij mij
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
Past
wel bij mij
|
Als
mensen meer weten of kunnen dan ik, denk ik dat ze er harder voor gewerkt
hebben. GROEI
| |||||||
Past
niet bij mij
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
Past
wel bij mij
|
Ik
kan wel nieuwe dingen leren, maar mijn basisintelligentie kan ik niet echt
veranderen. STATISCH
| |||||||
Past
niet bij mij
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
Past
wel bij mij
|
Ik
vind het niet erg om kritiek te krijgen. Van fouten maken kan ik veel
leren. GROEI
| |||||||
Past
niet bij mij
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
Past
wel bij mij
|
Ik
vind het fijn als ik iets snel af heb en het is goed. STATISCH
| |||||||
Past
niet bij mij
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
Past
wel bij mij
|
Er
zijn vakken die ik gewoon niet kan.
STATISCH
| |||||||
Past
niet bij mij
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
Past
wel bij mij
|
Als
leerlingen een hoger cijfer halen dan ik, kan ik wat van ze leren, omdat ze
het waarschijnlijk beter hebben aangepakt dan ik. GROEI
| |||||||
Past
niet bij mij
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
Past
wel bij mij
|
Ik
denk dat je als je talent hebt minder hard hoeft te werken. STATISCH
| |||||||
Past
niet bij mij
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
Past
wel bij mij
|
Ik
vind het fijn als ik lang met een lastig onderwerp bezig ben en het
uiteindelijk begin te begrijpen. GROEI
| |||||||
Past
niet bij mij
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
Past
wel bij mij
|
Ik
vind fouten maken helemaal niet leuk.
STATISCH
| |||||||
Past
niet bij mij
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
Past
wel bij mij
|
Ik
ga graag een uitdaging aan. GROEI
| |||||||
Past
niet bij mij
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
Past
wel bij mij
|
Ik
stel vragen als ik iets niet begrijp.
GROEI
| |||||||
Past
niet bij mij
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
Past
wel bij mij
|
Ik
vind het fijn om ergens beter in te zijn dan anderen STATISCH.
| |||||||
Past
niet bij mij
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
Past
wel bij mij
|
Ik
denk dat je het talent voor bepaalde vakken meekrijgt van je vader en/of
moeder. STATISCH
| |||||||
Past
niet bij mij
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
Past
wel bij mij
|
Ik
denk regelmatig: “Dat kan ik niet. Dat is te moeilijk.” STATISCH
| |||||||
Past
niet bij mij
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
Past
wel bij mij
|
Ik
denk dat je je persoonlijkheid (hoe je bent) kunt veranderen. GROEI
| |||||||
Past
niet bij mij
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
Past
wel bij mij
|
Als
ik mag kiezen, kies ik het liefste de gemakkelijkste opdracht. STATISCH
| |||||||
Past
niet bij mij
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
Past
wel bij mij
|
Niemand zal volledig statisch of volledig groei denkend antwoorden, maar meestal is een duidelijke tendens meetbaar.
Door middel van filmpjes, voorbeelden, eigen verhalen kan de gedachte achter elke vraag bestudeerd, besproken en weerlegd of bevestigd worden. De statische gedachten kunnen op deze wijze verzwakken terwijl de groei gedachten versterken..
Ben je toevallig op deze pagina terecht gekomen? Dan kom je door op deze link te klikken op de startpagina van deze blog.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten